Blogginlägg av Ofelia Vihlevi


HUR DU KOMMER IGÅNG MED TRÄNING OCH NYA MATVANOR

HUR DU KOMMER IGÅNG MED TRÄNING OCH NYA MATVANOR

Det man oftast hör efter nyår är alla som har nyårslöften som, jag ska inte dricka, jag ska äta nyttigt, jag ska börja träna. Vilket är sjukt bra löften tycker jag. Men många kör all in rätt hårt första veckorna och tycker då det är jobbigt, vilket leder till att det blir tråkigt och att man sen lägger ner och tillbaka till det gamla vanliga.

Mitt tips är att ha långsiktiga mål och gör det till en ny livsstil och inte en period av något bra. Börja långsamt att byta ut dåliga saker i din kost till något bra. Börja gå till gymmet kanske 3 gånger i veckan (beroende på hur mycket du klarat av innan) men som någon som aldrig riktigt kommit igång trycker jag 3 dagar i veckan är rimligt och sedan öka. Samma med maten, när du vant dig vid att äta mer hälsosamt och nyttigt, försök ta bort allt dåligt och hitta saker du tycker om som är bra för kroppen.

Ju mer du festar och dricker kommer allt ovan vara svårare för dig att klara av. Så är det något jag tycker man ska bojkotta helt på en gång så är det alkoholen. Jag har en vän som varit lika mycket festtjej som jag var tidigare och hon har nu bestämt sig för att inte dricka, och flera gånger får jag meddelanden på Facebook där hon skriver hur bra allt känns, att inte dricka och vara med på festerna nykter men gå hem i tid och upp och träna dagen efter istället för att ligga hemma bakis!

Man mår så bra utan alkohol, en bra kost och träning. Alla borde ge det ett försök. Men kom ihåg, det tar tid och det är när man börjat se resultat som det blir kul så sluta inte förens du märker skillnad!

)

Vidare till bloggen