Blogginlägg av 100kitchenstories


Vanilla Chia Pudding with Turmeric & Ginger Ice Cream and Bee Pollen

Vanilla Chia Pudding with Turmeric & Ginger Ice Cream and Bee Pollen


instagram 100kitchenstories


Hur är det med er i Sverige? Har ni börjat skola och jobb igen, och har svårt att hinna med och prioritera frukostarna på mornarna? Jag förstår att det enkelt kan bli så, men därför vill jag denna söndag göra en throwback på en lyxig och god chiapudding som kan ätas till frukost men som förbereds på kvällen och sätts in i kylen över natten. På det viset blir frukosten färdig på morgonen efter, och du behöver inte slösa mycket tid på att stå i köket. Denna chiapudding är raw och vegan och är toppad med en god glass!



Originalinlägg på denna vaniljchiapudding finner du här.



[Recept]

Vanilj-chiapudding med bananglass med gurkmeja och ingefära

1 portion


3 msk eko raw chiafrön

2 dl växtbaserad mjölk (jag hade eko. havremjölk)

1-2 msk hampaprotein med vaniljsmak (från fitnessguru)*

En liten nypa flingsalt


2 stora eko mycket mogna frysta bananer

En nypa gurkmeja

En nypa äkta vaniljpulver

Valfri mängd riven färsk ingefära

Möjligtvis en skvätt vatten eller växtbaserad mjölk


+ Ekologiska bipollen, hallon och banan


*Om du inte har vaniljhampa så kan du byta ut till en nypa äkta vaniljpulver och valfri sötning (t.ex. steviadroppar eller steviaströ). På något vis ska du


Kvällen innan: Blanda alla chiafröen med hampaproteinet i en skål. Tillsätt mjölken och blanda om.

Sätt in i skålen i kylskåpet med plastfolie över natten för att låta det svälla.

Välj dina mest brunprickiga och gärna lite mjuka bananer du har. Skiva dessa och lägg i en plastburk. Sätt in i frysen.


Morgonen efter: Mixa dina frysta bananskivor med resterande ingredienser till en glass.

Tag ut skålen från kylskåpet. Lägg chiapudding i ett glass, varvat med bananglassen i olika lager. Garnera med valfria ingredienser, men bipollen, banan och sura hallon rekommenderas!



Tips! Chiapudding är inte bara frukost. Det är också jättebra och gott att äta som mellanmål eller innan/efter träningspass!









Follow 100kitchenstories.se on bloglovin.

For my international readers. There is a google translator to the left at the bottom of the menu

)

Vidare till bloggen